دلایل وقوع سیل در کشور و پیشنهاد های مقابله با آن

تاریخ انتشار : 1401/05/04 - ساعت انتشار: ١٢:٣٠ - گروه خبری : اخبار سازمان

محمد علی میرزائی/ با توجه به قرار گرفتن سرزمین ایران بر روی کمر بند خشک کره زمین و به تبع آن وجود اقالیم نیمه خشک،خشک و فرا خشک و وقوع بارش های رگباری و پراکنش نامتوازن بارندگی، هرساله در کشورمان با وقوع سیل های متعدد مواجه ایم که ضرورت دارد علاوه بر آسیب شناسی و بررسی دلایل وقوع سیل، تمهیدات لازم برای کاهش خسارات ناشی از آن مورد توجه قرار گیرد.

قابل توجه است که بیش از 85 درصد از مساحت کشور عزیزمان ایران به دلیل قرار گرفتن  روی کمربند خشک کره زمین و عرض جغرافیایی   03 ° 25 تا  47 ° 39 شمالی، دارای اقالیم نیمه خشک، خشک و فرا خشک می باشد. با توجه به شرایط خاص جغرافیایی کشور و بارش های متاثر از توده های: مدیترانه ای ، سودانی، عرض های میانی، سیبریایی، حاره ای و مانسونی، بارندگی های متعددی در طول سال شکل می گیرد که به طور معمول، بخشی از این بارش ها در طی ماه های خرداد تا شهریور و به صورت شدید و رگباری به وقوع می پیوندد. به عبارتی دیگر، توده های هوایی که از جبهه های مختلف وارد می شوند، به عنوان یک پدیده طبیعی و در طی سال های متمادی شرایط آب و هوایی متنوعی را در کشور بوجود می آورند و بخشی از بارش ها تحت تاثیر برخی عوامل تشدید کننده انسانی، به تهدید تبدیل شده و موجبات شکل گیری و پدید آمدن سیل های ویرانگر نیز می شوند. بر این اساس و با توجه به شرایط  موجود، تنها از طریق برنامه ریزی های اصولی و مبتنی بر اهداف توسعه پایدار است که می توان از خسارات و مخاطرات ناشی از سیلاب ها به شکلی جدی کاست و در عوض، از نعمات خداوندی به عنوان یک فرصت و نه تهدید، استفاده کرد.

اما پرسش اینجاست، چرا و به چه دلیل مسئولین ذی ربط آن چنان که باید نتوانسته اند از خطرات متاثر از بارش های رگباری بکاهند و هر ساله نیز شاهد شنیدن اخبار ناگوار از مرگ هموطنان عزیزمان هستیم؟ آیا استحصال و جمع آوری آب های جاری و سیلاب ها، آنهم در کشوری که میانگین بارش سالانه اش یک سوم نرم جهانی بوده و با توجه به رشد جمعیت، در مرحله بحران آبی نیز قرار دارد، نمی بایست مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد و تمهیدات مناسب تری برای بهره مندی هر چه بیشتر از این نعمات الهی، اندیشیده شود؟ چرا تاکنون برای پهنه بندی مناطق سیل خیز و پرخطر آن چنان که ضرورت دارد وارد عمل نشده ایم و برای جمع آوری آب مناطق بالادست و در نتیجه، کنترل سرعت جریان آب، تقلیل دبی پیک، افزایش زمان تمرکز و ..... برنامه ریزی های مناسب تری را به انجام نرسانده ایم؟ مسئولیت تغییر کاربری های متعدد، آن هم بدون در نظر گرفتن قابلیت و استعداد اراضی با کدام بخش است و چه کسانی می بایست پاسخگوی چنین اقدامات غیر اصولی و غیر مسئولانه ای باشند؟ دلیل توسعه بی ضابطه کشاورزی در عرصه های منابع طبیعی و بر روی تپه ماهور ها و دامنه کوه ها که سال هاست به دیم زارهای کم بازده مبدل شده اند چیست؟ چرا در شوراهای برنامه ریزی و توسعه استان های سراسر کشور بدون توجه به آمایش سرزمین و اخذ نظرات کارشناسی همکاران منابع طبیعی، از یک طرف طرح های توسعه ای و عمرانی از جمله: احداث راه های مواصلاتی، خطوط انتقال گاز، معدن کاوی ها و ...  بر روی دامنه ها و مسیل ها به تصویب می رسند و از طرفی دیگر نیز در مقابل توسعه زراعت دیم، آن هم در عرصه های جنگلی و مرتعی که با قطع و امحای پوشش گیاهی ایجاد شده اند، با سکوت و عدم برخورد قانونی، مشروعیت داده می شود؟ جایگاه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان متولی حفاظت و صیانت از حدود 134 میلیون هکتار از مساحت کشور، در تصمیم گیری شورای های برنامه ریزی و توسعه کجاست؟ مسئولیت لایروبی بستر رودخانه و سدهای کشور با کدام بخش است و به چه دلیل برای افزایش حجم آب گیری، جلوگیری از سر ریز شدن و کاهش خطرات ناشی از سیلاب های فصلی، کمترین اقدام عملیاتی صورت می گیرد؟ و بسیاری از این دست پرسش ها که بدون پاسخ مانده اند و با کم توجهی بخش های برنامه ریز و اجرا ، متاسفانه هر از چند گاهی شاهد وقوع سیل های ویرانگر و وارد شدن خسارات غیر قابل جبران انسانی نیز می باشیم. فلذا شایسته است و ضرورت دارد که دولت و مجلس محترم ، هر چه سریعتر نسبت به اصلاح برخی قوانین و مقرراتی که موجب بروز چنین اتفاقاتی می شوند، اقدام نموده و با تدوین برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و مبتنی بر اهداف توسعه پایدار و بهره گیری از تمامی ظرفیت های اجرائی، تحقیقاتی و علمی، گامی بلند و تاثیرگذار در جهت صیانت از کشور عزیزمان بردارند.
پیشنهادها:
- تغییر رویکرد در نحوه مدیریت بر بحران و پدیده های طبیعی با جایگزین نمودن مدیریت ریسک و شناسائی عوامل خطر ساز
- حفظ کاربری اراضی، بستر و حریم رودخانه ها و جلوگیری از توسعه غیرمتعارف معدن کاوی، طرح های عمرانی و اراضی کشاورزی
- برنامه ریزی دقیق برای پهنه بندی مناطق سیل خیز، پر خطر و در معرض تهدید
- روند یابی سیلاب ها به روش هیدرولوژیکی و احداث ایستگاه های هیدرومتری در مناطق پرخطر
- توجه هر چه بیشتر به اجرای عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و مدیریتی در مناطق بالا دست، با هدف تقویت پوشش گیاهی و حفاظت از منابع آب و خاک
- تثبیت دامنه ها و آبراهه ها برای کنترل سرعت جریان آب
- لایروبی بستر رودخانه و شست و شوی هیدرولیکی سدهای مخزنی
- برنامه ریزی برای عضویت دائمی مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، در شورای عالی آمایش سرزمین و شورای برنامه ریزی و توسعه استان
- برنامه ریزی در جهت شناسائی هر چه بیشتر آبخوان ها با هدف اجرای عملیات تغذیه سفره های زیر زمینی
- نصب تابلوهای هشدار دهنده در مبادی ورود به مناطق سیل خیز و پرخطر
* کارشناس ارشد آبخیزداری

نسخه چاپی

ارسال به دوست

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در یک نگاه
  • سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان یک سازمان مستقل حاکمیتی، اجرایی و در جایگاه تشکیلات یکی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی و پایدار از منابع‌طبیعی تجدیدشونده کشور را بر عهده دارد. اعمال حاکمیت و مدیریت بر اراضی منابع‌طبیعی کشور که از آن به عنوان اراضی ملی و انفال هم یاد می‌شود، مأموریت خطیر و بی‌نظیر این سازمان است.

    هدف سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور، حفظ و حمایت، احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی از جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی، بیشه‌های طبیعی، اراضی مستحدثه ساحلی، حفاظت‌ و حمایت از آب و خاک کشور از طریق مدیریت علمی بر حوزه‌های آبخیز و رعایت اصول توسعه پایدار می‌باشد.

ورود


تماس با ما
  • ستاد مرکزی:
    تهران - بلوار ارتش - بعد از مینی سیتی - کدپستی 1955756113
    تلفن: 4-02122446540 و 02122488530 و 02122446503
    دورنگار: 02122488556
    ملاقات مردمی: 02122488476
    پاسخگویی به شکایات: تلفن 02123563478 و فاکس: 02122488557
    آدرس تارنما: www.frw.ir
    صندوق پستی: info@frw.ir


    ساختمان شماره 2 (ستاد چالوس):
    چالوس - میدان معلم(مخابرات) - کدپستی ۴۶۶۱۹۵۳۵۳۷
    تلفن: 01152226521
    دورنگار: 01152249696

there is a pic here